Virket har kommit! Norra väggen står redan på plats

Torsdagen den 23/7 kom äntligen allt konstruktionsvirke samt panelen till taket. Kranbilens chaufför lyckades att lägga nästan allt på den nybyggda altanen samtidigt som Axel tog emot och jag satte fler provisoriska stöttor under.
Virket vägde nog ca 7,5 ton!

Som tur var höll altanen, den står där fortfarande...

Det första vi gjorde var att lägga ut ett bjälklag mellan källaren och köket. På det lade vi takstolens och innerväggarnas regler så att man nu kan gå där.

Sedan byggde Axel och jag en ställning utanför norra väggen.
Sista sektionen reste jag faktiskt själv efter att Axel hade åkt hem.

Axel hade också hjälpt mig att såga till både hammarband. Syll och stolpar för halva norra väggen.

Tyvärr kunde jag inte resa stolparna själv men som tur var fick jag besök av Ines, Chyri och Mingo som hjälpte till.

Stolparna var ca 5 m höga och skulle slutligen låsas ihop med hammarbandet högst upp. För att de skulle hålla ihop extra bra hade jag gjort hål i både syll och hammarband. det var lite läskigt att banka ihop allt med den stora släggan. Man fick balansera högst upp på 5-6 m höjd och ställningen nådde ändå inte riktigt  upp. Men det gick!


Sedan var jag ensam igen några dagar och fortsatte med trappan och skorstenen. Jag murade upp brandväggen bakom vardagsrummets braskamin och ugnsrörets genomföring genom trappan.

Så här ser trappan ut nu.


Äntligen kom Anton och vi kunde fortsätta med norra väggen. Här ser man honom jobba på hög höjd.


Visst blev det högt!


På kvällen kom också Stephan så att vi kunde fortsätta lite till.

Kl 21:59 avslutade vi med att spika fast Hammarbandets stående regel.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0