Vad mycket sprängsten!

Nu är det färdigtsprängt. Vad mycket sprängsten! Hela övre delen av tomten är full. Och stora är de också! Många är 0,5-1m3 stora, dvs väger ca 1-2,5 ton!


Sprängaren försökte att slå sönder dem genom att låta de ramla ner från hög höjd. Ibland lyckades han men oftast fick han nöja sig med att lägga dem åt sidan.


Under veckan som har gått har jag roat mig att gräva ner rör för vatten dränering, avlopp, takavvattning el och telefon. De ska gå under vägen upp och jag var tvungen att bygga upp med sprängsten under rören och vid sidan om dem så att de inte skulle mosas  av grävskopan eller senare av andra fordon. Jag började förstå innebörden av talesättet att någonting är bra om det bara är ett stenkast ifrån.


Nacka Utstakning var här och tyckte att jag hade mätt in huset bra. 4700 kr kostade deras visit, mer ska det bli för lägeskontrollen.


Så här avancerat ser rördragningen ut: Cellplasten är dels som fostskydd, dels för att skydda rören men även för att bli av ned alla småbitar som råkades skjuta sönder av en sprängsalva som inte var ordentligt övertäckt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0