Ringankare, trappor, isolering av källarväggen

Det var ett tag sedan jag skrev sist!
Anledningen är att min kamera hade gått sönder så att jag fick skaffa en ny och den nya saknade sladd, så jag kunde inte överföra bilderna.
Det jag gjorde under tiden var att gjuta en ringankare, dvs en armerad betongkrage på lecamuren som bär ska bära upp bjälklaget.
 
Anton och jag stoppade in plåtar i den mjuka betongen så att man ska kunna fästa bjälkarna. Stöttan i fönstret fick sitta kvar i flera veckor, tills betongen hade härdat färdigt.
Här ser man ner mot trapphuset, ännu saknas ringankaret ovanför dörren till källaren

Jag murade också upp en rad lecablock på den östra väggen (tv i bilden).
Den är till för att panelen annars kommer för nära marken.

Alexande hjälpte mig att klistra fast cellplast på alla ytterväggar och hela husgrunden.

Till slut blev huset helt vitt.


Vi murade också upp trappan mellan vardagsrum och köket.

Ugnsröret ska gå igenom trappan och värma den.

Sedan snickrade vi en gjutform för trappan ner mot källaren.

Bakom trappan hällde vi grus och sand. Man ser även att källarens dörrkarm sitter på plats.

När vi gjöt källartrappan hällde vi direkt från betonblandaren i gjutformen.


Sista biten av ringankaret är ganska avancerat, det har en genomföring av ett ventilationsrör som ska gå från tvättstugan in i skorstenen.


Nu är hela ringankaret färdigt. Virket är beställt och kommer nästa vecka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0