Källardörr, nyputsad sockel, jarnbalk och altan!

Manga framsteg har skett den sist: Först installerade jag en ny källardörr och ett begagnat fönster.

Jag började också att klistra glasfibernät och kantplåt runt hela sockeln.

Sedan kom Lukas och vi putsade sockeln i flera omgångar.


Under väntetiderna svetsade vi en riktigt kraftig järnbalk som ska bära upp taket i mitten av huset.
Den vägde ca 150 kg och blev 4,5 m lång.

Vi svetsade också fast en hållare direkt på övre ringankarets armering och så fort vi hade rest pelaren svetsade vi fast den i hållaren.
 
Nu står den superstadigt. En del av den syns på nästa bild.

När fasaden var spacklad, glasfiberarnerad, tandspacklad, grovputsad, primad och finputsad såg den ut så här.


Då började vi med altanen. Vi bestämde oss att bygga den på provisoriska pelare eftersom marknivån ännu är lite för hög. Jag kommer nog låta schakta bort en del när det jag har hjälp av en grävmaskin som ska göra infiltratikonsanläggningen.

Här ser man den västra altanen


Här ser man den sydvästra altanen


Och här ser man den södra altanen.
Trappan mellan dem var något besvärlig. Den blev konstnärligt svängd, precis som på ritningen. (Om du vill se ritningarna kan du kolla ni ett av de allra första inläggen, längst ner).

Man ser också det nysvetsade ugnsröret som går genom trappan.

Utsikten från altanen blev riktigt bra. Man ser en stor del av Plogvägen samt åkrarna bakom.


Idag var Axel här och hjlälpte mig en bit med skorstenen.


Jag förberedde källarens inre väggar (genom att bl.a. hugga ut lecamuren för att ledningar ska få plats) så att man snart kan putsa dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0