Stora framsteg

Mycket har hänt under den senaste veckan!
Grävmaskinen har varit här och grävt ut grunden samt fördelat sprängstenen. Den fick plats dels runt husets södra och västra sida så att det blev en platå, dels ner på avloppsrören så att den blivande uppfarten höjdes. Det var inte så lätt att gömma de stora stenarna! De fick grävas ner i jorden under uppfarten.

Hur stora stenarna är ser man först när man stäter sig på dem.
:

Eller när man tittar uppifrån, ner mot det gamla huset:


Jag tillbringade flera kvällar med att justera nivån i grunden. Jag litade inte riktigt på mitt vattenpass som jag hade köpt inkl stativ för ca 100kr.
i

Till slut kom min bror Lukas med sitt proffessionella vattenpass och konstaterade att jag hade mätt rätt: Det fanns några hällar under husets källardörr som stack upp ca 25 cm!
Det var bara att inse att man måste borra en gång till och använda snigeldynamit, Vi fick låna en Cobra av sprängaren och borrade en halv dag.


Sedan hällde vi i den degliknande massan och väntade.


Under väntetiden hann vi lägga avloppsrör, jämna till nedre delen av plattan med grus, padda den och börja lägga ut isoleringen i. Så här såg det ut sent igår kväll:


Idag hann vi göra gjutform under badrummet samt runt nästan hela nedre plattan och lägga ut cellplasten i två lager nästan överallt. Men sent på kvällen hade det ännu inte hänt mycket med snigeldynamiten! Jag är nyfiken vad hur det kommer att se ut imorrgon. Stämmer det att det kan ta upp till 48 timmar eller har vi gjort något fel?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0