Hälften sprängd!

Efter att allt var borrat behövde jag ändå vänta några veckor tills min grannes hus so ligger inom 50m var besiktigat. Under tiden passade jag på att förbereda för en liten damm och bäck till vänster om vägen som går upp.

Meningen är att takets regnvatten ska rinna över en gummiduk med stenar och växter ner till en liten damm. Mitt i dammen ska det finnas en brunn med gjutjärnslock där vattnet rinner ut. När den är full (och sanden har sjunkit till botten) ska vattnet rinna till den blåa tunnan. Där kommer det att finnas en pump som pumpar vattnet upp igen till gummidukens början.
Betonglocket till höger på bilden innehåller spolbrunn till husets avlopp samt färskvattenslang (för att fylla på dammen om man vill). Elkontakten till pumpen kommer nog också ett finnas där.
Under tiden jag väntade fick jag också en leverans av allt material som ska ligga under plattan.
 
Efter denna leverans fanns det snart ingen plats kvar på tomten.

Torsdag den 10/4 var det så dags för den första sprängsalvan. Jag var inte hemma och vet inte exakt vad som gick snett men såg resultatet när jag kom hem tidigt på eftermiddagen. Det fanns sprängsten ett tiotal meter väster om rördiket, på det stället där jag hade staplat upp alla hörn- och kantelement till grunden, isolering, innedörrar och fönster. Allt var sönderskjutet! Ett av tolv kantelement hade klarat sig och två av fyra fönster var hela. Tyvärr hade jag två fönsterpar med lite olika mått jag och nu har jag ett av varje par kvar. Att hitta begagnade fönster som är likadana vet jag blir otroligt svårt.
Sprängaren bad mycket om ursäkt och lovade att han ska ersätta skadan.

Här ser man det som finns kvar av pallen med L-element som var tänkta till grundens kant. Bakom ligger de trasiga fönstrena.
Det blir nog en del jobb att städa upp efter det här...


Så här långt hann de med sprängningen igår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0