Förberedelser och ritningar

Tomten ligger till större del på en kulle. När jag köpte huset hösten 2004, fanns en smal, oftast hal betongtrappa genom en skog upp till det gamla huset. Huset syns inte från vägen, så flera grannar på Plogvägen visste inte att det fanns!
Ganska snart insåg jag att om man vill bygga ett hus måste det finnas en väg. Därför tog jag ner skogen och kontaktade närmaste bonde. Han hade flera gräv- och lastmaskiner och byggde en väg till den gamla stugan. Tyvärr blev vägen på gränsen till för brant.
Efter några år (i höstas) blev mina byggplaner mera konkreta och jag fick hjälp av en annan grävare att förlänga vägen uppåt till en platå mitt på tomten. Med hjälp av min bror (tack Lukas!) skissade jag på ett hus som jag tänkte placera där. Eftersom huset skulle få förskjutna våningsplan var det ganska svårt att föreställa sig på en ritning, så jag gjorde tillsammans med min dåvarande sambo (tack Ann Kristin!) en enkel modell av en flyttkartong.
Med den (och en skiss) som underlag tog jag kontakt med en arkitekt som Ann-Kristin kände (tack Cristofer!). Samtidigt som vi väntade på en nybyggnadskarta som kommunen behövde till bygglovsansökan hjälpte han mig att göra snygga bygglovsritningar. Tyvärr rann timmarna iväg så att det blev ganska dyra ritningar men jag fick många värdefulla synpunkter ich förbättringsförslag. Framförallt om husets placering på tomten. Istället för att bygga huset mitt på tomten föreslog han att bygga det i nordöstra hörnet så att men kunde utnyttja tomten bättre. Dessutom kom det då längre bort från vägen och befintliga hus och ännu lite högre upp på kullen.
På bilden ser man förgrunden platån där jag först tänkte ställa huset, i bakgrunden det avskalade berget där det ska stå.

Visserligen förde det med sig att jag fick såga ner ännu fler träd av den fina hällmarkstallskogen och att jag fick bygga ännu en väg för att kunna leda ner avloppsvattnet (infiltrationsanläggningen kan bara ligga längst ner på tomten) men det var ganska enkelt att fixa.
I maj hade jag lagt in vatten-, avlopps-, el, och telefonledningarna under den nya vägen och ritningarna hade blivit klara. Vi lämnade in bygglovshandlingarna och hoppades kunna börja med att spränga och gjuta plattan i slutet av sommaren.
Här finns några av ritningarna.
Så här ser tomten ut:
Fasaderna man möts av när man kommer uppför vägen:
Nedan tvärsnitt samt planritning över nedre våning:
Huset kommer att ha två ingångar: en norrifrån och en söderifrån (och en direkt till källaren). Antagligen kommer jag att använda mest den södra, via altanen. Hallen blir innanför den norra ingången men jag kommer dessutom att ha en garderob med de mest aktuella kläderna där det står Pentry (Pentry måste finnas på samma plan som bad- och sovrum pga tillgänglighetskraven för handikappade). Trappan upp till köket blir av sten och värms vintertid av braskaminens rökkanal. Flera komentar om ritningarna kan du läsa under inlägget Bakgrund - så här har jag tänkt.

Tyvärr mal de byråkratiska kvarnarna långsammare är förväntat...
Ännu (2008-10-18) har jag inte fått något byggnadslov. Anledningen är främst att jag vill ha kvar mitt gamla hus som gäststuga men det finns riktlinjer om att den totala ytan av alla komplementbyggnader inte skall överskirida 60 m2 (ändå har jag gått med på att en "flygel" av det gamla huset kan rivas, se första ritning). Därför måste ärendet tas upp i byggnadsnämnden och de har inte sammanträden så ofta.

Nu har jag målat höjdkurvor på berget fär att markera hur djupt det skall sprängas. Plattans ovansida ska ligga exakt på samma höjd som tomtens högsta punkt, vilket innebär att undersidan kommer 4 dm längre ner (3 dm isolering och 1 dm betong).
På bilden ser man t.ex. siffran 14 strax brevid 2 vilket betyder att det under skorstenen skall sprängas 14 dm och strax bredvid, där den övre plattan skall ligga, 2 dm. Lastpallarna står i hörnen för att jag har spänt snören på dem.


Utsikten från huset mot syd blir så här (växthuset och friggeboden är grannens):


Mot väst blir utsikten ner mot nya vägen och det gamla huset. Till vänster på bilden ser man också presenningar under vilka jag har börjat samla på mig lecablock, tegelstenar, innerdörrar, fönster, isolering, och en cementblandare. Allt förutom fönstrena var gratis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0