oktober 2008

Lördag 2008-10-31

Idag gjorde Excel-listor över husets alla ytor, både invändigt och utvändigt. Nu vet jag hur mycket panel, hur stora fönsterytor, hur stora golv, väggar osv jag har.
Kom fram till att jag t.ex. behöver 272 m2 innegips och att det i ytterväggar och tak ryms 56m3 ekofiber.

Fredag 2008-10-30

Igår fick jag bygglovet! Om det avser den ursprungliga placeringen av huset eller den ändrade framgår inte. Tyvärr är min handläggare ledig idag, så jag kunde inte fråga henne.


Måndag 2008-10-27

Har kompletterat ritningarna. Kom samtidigt på att skriftligt fråga om det är möjligt att vrida huset utan att bygglovet ytterliggare försenas (skickade in ritningar för båda alternativ). Fördelen skulle vara att man ser entrén när man kommer upp samt att solinstrålningen och solfångarnas placering skulle bli ännu mera optimal.
Anledningen att huset var placerat nästan diagonalt till väderstrecken var ju främst att det var tänkt att byggas på krypgrund.Nu när man ändå måste spränga spelar det ju ingen större roll.


Fredag 2008-10-24

Igår var jag i kommunalhuset och pratade med min handläggare. Hon berättade att politikerna hade haft möte med byggnadsnämnden och tyckt att mitt gamla hus kunde vara kvar som gäststuga, bara jag minskade ner ytan. 60 m2 är maximala ytan för alla ekonomibyggnader på tomten. Det betyder att jag måste riva den gamla verkstadslängan, flygeln med mina pojkars sovrum och några kvadratmeter av köket. Då blir det nuvarande huset 45 m2 så att jag kan bygga ett garage på 15 m2.
Det som är bra är att jag kan bo kvar under byggnadstiden. Först ett år efter bruktagandet av det nya huset måste jag riva det som är för stort. Då hinner jag i lugn och ro flytta upp vedförrådet och verkstaden. Gamla huset blir sen min gäststuga. En gäststuga på 45 m2 är ju ganska stor ändå.
Nu måste jag bara komplettera med en ritning där jag visar vilka delar som ska rivas, sedan kan det inte dröja länge innan jag får bygglovet!
Här en bild på pojkarnas sovrum. Takhöjden är 170 cm...


Och här är en bild av köket. Diskbänken och väggen bakom ska antagligen "skjutas in" en meter så att huset blir mindre.





Lördag, 2008-10-18

Idag läste jag olika hemsidor om pågående husbyggen och blev inspirerad att skriva lite själv om mitt bygge. Att börja fördjupa sig i html-koder verkade ganska krångligt (fastän min son Alexander var en mycket bra lärare) så jag bestämde mig att satsa på denna enkla bloggsida istället. Gick ut för att fota lite och började på tre "inlägg".
Till höger ser du inläggen som jag har publicerat idag. Dagboken kommer jag att skriva mer i så fort jag har fått bygglov och det händer nya skaker. Så spara gärna länken i dina favoriter så kan du hålla dig up-to-date!

Syftet med denna blogg är att dels för min egen del dokumentera lite men framförallt dela med mig till släkt, vänner och övriga intresserade så att de kan se hur mitt dröm-ekohus blir till. Kanske jag inspirerar fler att bygga på liknande sätt?

Eftersom jag har många tyskspråkiga vänner och släktingar har jag på allvar funderat att inte bara skriva på svenska utan även på tyska eller engelska eller på alla tre språk. Men nu börjar jag att inse att det tar för lång tid. Bara idag har jag suttit 7 timmar framför datorn (t.ex att vrida bilderna var inte så enkelt...). 

Eftersom det alltid är roligt med bilder kommer här en bild på en av alla mina skräphögar med braatthasaker jag har samlat inför husbygget (tegelstenar, lecablock, armeringsnät, dräneringsslang, frigolit, mineralull, betongblandare, innerdörrar, fönster mm)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0