Bakgrund - så här har jag tänkt

Nu har jag bestämt mig att bygga ett hus på tomten där jag bor. Jag bor på Färingsö i ett litet fritidshus byggt på 60-, 70- och 80-talet. Tomten är på 3637 m2, mestadels berg i dagen, med vacker utsikt över ett varierat odlingslandskap.
Anledning att jag vill bygga nytt istället för att satsa på att bygga om det gamla huset är flera:

1. Huset är ombyggt och tillbyggt flera gånger så att formen har blivit lite konstig. Ser ut som en barack.
2. Huset är dåligt isolerat. 10 cm i väggar och 5 cm i golv gör att jag måste elda väldigt mycket...
3. Takhöjden invändigt är låg. 201 cm gör visserligen att det snabbt blir varmt men...
4. Skorstenen ligger utanför huset. All värme från den går till kråkorna.
5. Fönstrena är dåligt isolerade och dåligt placerade med tanke på solinstrålning.
6. Jag har alltid velat bygga mitt eget eko-drömhus!

Eftersom jag inte har så mycket pengar har jag bestämt mig att bygga efter följande grundförutsättningar:
1. Huset ska bli enkelt men långsiktigt hållbart. Jag försöker att använda lättskötta, hälsosamma, biologiskt nedbrytbara (förnyelsebara) material av bra kvalité och lång hållbarhet. För att prassa priset ska jag göra så mycket jobb som möjligt själv och i stor mån använda återvunnet och gratis material.
2. Huset ska bli väl isolerat och byggt så att mycket av den inkommande solinstrålningan utnyttjas. 8 x 10 m, 1,5 plan.
3. Takhöjden i vardagsrummet ska bli mycket hög (3,5-6m), i köket nästan lika hög (1,3 m lägre)
4. Skorstenen ska vara placerad mitt i huset, som en oval pelare. Runt den går en spiraltrappa.
5. En fjärdedel av huset kommer att få en källare som ligger en halv våning (1,3 m) lägre. Där kommer det att finnas tvättmaskin, verkstad, förråd, frånluftsvärmepump, ackumulatortank, elcentral, centraldammsugare och eventuellt senare även pelletspanna.
6. På bottenvåningen ska det finnas badrum (N), sovrum (Ö), vardagsrum med braskamin (S). Köket (V) ligger en halv trappa upp, ovanpå pannrummet.
7. Från köket går man en halv trappa upp till en övervåning som ligger ovanpå badrummet, hallen och sovrummet (halva husets yta).
8. Det norra taket blir ca 1,7 m högre än det södra, så att det finns plats för fönster längs med nocken. De kommer att släppa in både ljus och värme. På sommaren kan man vädra med skorstenseffekt. I mitten av denna fönsterfasad (framför skorstenen) kommer det bli solfångare med 70% lutning mot SV.
9. Runt huset kommer det att finnas mycket altaner (med utsikt mot S och V), även de på olika nivåer.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0