Foten är bra igen! Nu finns det riktiga trappor och räcken!

Nu har jag gjort en riktig trappa till övervåningen. Jag började med en svetsad konstruktion på skorstensidan:
På väggsidan bockade jag till konsoller, även de av 5 mm plattjärn:
Däremellan lade jag först mallar av gipsskiva.
Med hjälp av gipsmallarna gjorde jag rejäla trappsteg i ek.
Sen var det bara att lägga trappstegen på plats.
Från köket och hallen sett är trappan nästan osynlig, uppifrån däremot ger den ett helgjutet intryck.
Badrummet på övervåningen har fått sina sista kakelplattor (de som jag stullle skära till när trappan brakade ner):
På bildens högra del speglar sig toalettstolen i dörrens speglar.
Emma har gjort i ordning Jonas rum och satt upp en rolig fototapet med bilar på väggen:
Jag har också köpt rör och vajrar och svetsat stolpar till ett räcke mellan hall och källartrappan:

Betongtrappan till källaren har jag klätt in med parkett vilket gör den mjukare att ramla på...
Kanterna är av en ek som jag var tvungen att ta ner i samband med att jag gjorde infiltrationsanläggningen för snart två år sedan.
Eftersom listerna sticker ut två cm i framkant av varje steg är trappans instegsdjup större än förut och den verkar inte längre så brant.
På stolpen längst till vänster ser man en förstärkning i basen eftersom den är mest utsatt för "dynamisk påverkan".
Nivåskillnaden mellan köket och vardagsrummet har fått ett likande räcke:
Vi tycker att lösningen med vajrar är lyckad eftersom de ger en öppen känsla och gränsar inte av rummet allt för mycket. Vajrarna är mindre synliga än härdat glas som vi först var inne på.
Även på övervåningen finns nu vajerräcken runt skorstenen:
Alla överliggare är gjorde av ek från den egna tomten.
Altanräcken är gjorda i samma stil, fast med tryckimpregnerat virke:
Visst blev det fint!.
Dessutom var den enkel att installera och kostnaden var försumbar. (Härdat glas kostar ca 1500/m2, dvs 25 m skulle ha kostat ca 37 500 kr.  100 m vajer däremot kostar ca 500 kr).
Under tiden har jag också fått solfångare av modell vakuumrör som jag har börjat montera på taket:
De svarta glasrören (40 st) har jag inte packat upp ännu eftersom de inte ska exponeras för sol utan att kylas ner. De skjuter man enkelt in i den övre fördelaren som är en värmeväxlare med slutet kretslopp.
Jag har också laserat min "verksatdsinredning" i källaren
och det blivande "linneskåpet" mittemot:
Källarens pelletspanna, golvvärmefördelare, solvärmecentral och varmvattenberedare står på plats och väntar på att bli inkolpplade:
Att dra alla rörledningar och koppla alla styningar på rätt sätt, blir nästa stora utmaning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0