Oval skorsten, naturstensvägg och ett till sovrum färdigt!

På sistone har jag jobbat med tidskrävande och nersmutsande arbeten. Framförallt skorstenen och naturstensväggen var riktiga långkörare eftersom de hade långa torktider emellan varven.

Här klär jag in skorstenens armeringsnät med lerbruk.


Jonas och Elias hjälper mig, men det är väldigt kladdigt...


På nedre delen saknas "bara" två lager bruk till (samt ett lager med kalkfärg).

Här sätter jag upp vardagsrumslampan. Takhöjden har även nackdelar...


Här börjar jag med naturstensväggen i vardagsrummet. Den består av sprängsten som fanns under huset. Väldigt fina sorters gnejs med gångar av grovkornig pegmatit och porfyr.

Jag kunde bara mura två varv per dag, annars fanns det risk att stenarna rasade ner.
Två veckor senare blev muren äntligen färdig!


Under tiden målade Emma vårt blivande sovrum och jag satte upp en jättefin tapet som fondvägg. Tulpanerna och fjärilarna är målade av Sibylla Merian som levde på 1600(!)- talet.



Så här ser rummet ut med nylagt golv och sockellister. (Denna bild är fotad med Emmas kamera, därför har den starkere färger)


Och så här ser rummet ut två minuter senare efter att min "homestadger" har varit framme!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0