Entrétrappa med skärmtak färdig. Järnvitriolbehandling påbörjad.

Nu är äntligen entrétrappan färdig oc har fått ett tak med samma beläggning som husets.
De två "hålen" i norra väggen ska fyllas ut med fönster så att det blir ett bättre skydd mot vind och regn, västra sidans öppning ovanför trappan ska förbli helt öppen. Den gör att man nu har lättare att hitta entrédörren.



Jag köpte 15 kg järnsulfat hod Granngården (för bara 179 kr), blandade 250g med 5 l vatten, en halv påse silverbets och 50 ml såpa och sprutade med trädgårdsspruta på östra fasaden. Det gick väldigt fort och jag är väldigt nöjd med resultatet.

Fotot är taget ien solig morgon vilket gör att träden gör allt för starka skuggor. Verkligheten ser bättre ut än fotot.

Även södra fasaden blev färdig på några timmar.

Tegelstenarna väntar på att jag ska mura skorstenen.

Här håller jag just på med västra fasaden.
Färgen framträder först när vätskan har torkat.
Bakom stegen hade jag sprutat 5 minuter tidigare och där börjar den få en grön nyans. Till höger om stegen hade jag sprutat dagen innan.
Det gäller att spruta så mycket tills det börjar rinna. Jag tyckte inte att det var problem med skarvar; även om man sprutade på samma ställe två gånger blev det inte märkbart mörkare.

Lite läskigt var det att stå på en skarvad stege och spruta 7,5 m ovan mark. För säkerhets skull tog jag på mig cykelhjälm oc väntade tills Charlotte kom på besök.
På bilden syns också att jag har börjat sätta upp plåtar under altanen så att detta utrymme har blivit regnskyddat.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0